zajęcia zdalne wtorek 06.04.2021

Krąg tematyczny: Małe odkrycia

Wtorek 06.04.2021

 Temat:  Jesteśmy odkrywcami

 Cele:

Dziecko

  •  potrafi działać wg instrukcji
  • bada przedmioty różnej fakturze za pomocą dotyku
  • orientuje się w schemacie ciała
  1. „Tak, jak ja” – zabawa naśladowcza

Rodzic przygotowuje „znacznik”, np. frotkę na rękę, maskę na twarz z pokoju dziecka, koronę, może być zwykły kapelusz letni. Jako pierwszy zakłada go rodzic. Tłumaczymy dziecku zasady:

  • osoba, która ma „znacznik” prowadzi zabawę,
  • osoba prowadząca (z „znacznikiem”) wykonuje ruchy naśladujące czynności higieniczne
  • druga osoba musi odgadnąć, co to za czynność i następnie ją poprawnie wykonać.

Bardzo prosimy, aby oprócz różnych czynności, które podpowie Państwu wyobraźnia znalazły się przede wszystkim: poprawne mycie rąk (pamiętamy, żeby potem dziecko wykonało tą czynność prawidło, dokładnie i ze zwróceniem uwagi na poszczególne etapy tj. nabranie mydła, tworzenie piany na rączkach, dokładne umycie każdego paluszka oraz środka dłoni oraz spłukanie wodą i wytarcie ręcznikiem do sucha), mycie zębów, mycie buzi.

2.„Jestem odkrywcą” – zabawa badawcza doskonaląca zmysł dotyku

Pomoce: pudełko/worek/torba bawełniana na zakupy, małe przedmioty o różnej fakturze

 Rodzic przygotowuje duże pudełko/worek/bawełnianą torbę na zakupy. Do środka wrzuca różne przedmioty, zabawki o wyrazistych kształtach: piłeczki, maskotki, kredki, zmywak kuchenny i druciak, mydło w kostce, orzechy włoskie w łupinach, kawałek papieru ściernego – wszystko, co przyjdzie nam do głowy i posiada rożną fakturę. Dziecko wsuwa rękę i za pomocą dotyku próbuje odgadnąć, jaki przedmiot złapało, następnie wyciąga go w celu sprawdzenia i kładzie w osobne miejsce. Ważne jest, aby podczas zabawy zwrócić uwagę na odkrywanie przedmiotów jedynie za pomocą zmysłu dotyku oraz na badanie przedmiotu poprzez naciskanie, tarcie itp.

3.Szybki jak burza” – zabawa ruchowa, rozwijająca szybką reakcję na polecenie.

Na początku warto zadbać o otoczenie – aby w pobliżu dziecka nie znajdowały się meble, a na dywanie był porządek (lepiej nie nadepnąć na drobny klocek!)

Zabawa polega na wykonywaniu przez dziecko poleceń w coraz szybszym tempie. Rodzic narzuca tempo wydając polecenia coraz szybciej, co zmobilizuje pociechę do odpowiedniej reakcji. Polecenia mówią o tym, do której części ciała ma „przykleić” (nie tylko dotknąć) się rączka dziecka:

Jedna ręka na głowę

Jedna ręka łapie ucho

Jedna ręka na ramię

Druga ręka na brzuch

Dwie rączki łapią kolanka

Dwie rączki dotykają palców u stóp ….

Zachęcamy do wymyślania nowych kombinacji oraz do zabawy razem z dzieckiem – warto udowodnić, że Rodzice też potrafią tak szybko i poprawnie wykonać zadanie.

Zabawa świetnie sprawdza się jako poranna gimnastyka albo po prostu w czasie, gdy dziecko troszkę się nudzi.

4.„Magiczny klej” – zabawa integracyjna

Przed zabawą warto (lecz nie jest to konieczne) z dzieckiem troszkę „poczarować”. W dłoni chowamy odrobinę mąki (dla efektu WOW można dodać brokat lub cukier perlisty).  Wyciągamy zamkniętą dłoń przed dzieckiem i razem wypowiadamy kilkakrotnie zaklęcie:

„Czary mary, czary mary,

to będzie klej dla najlepszej pary!

następnie dmuchamy delikatnie na dziecko magicznym pyłem.

Magiczny klej skleja rodzica z dzieckiem wskazaną przez jednego z uczestników częścią ciała. Zadaniem rodzica jest wybierać takie części ciała, które pozwolą pogłębić emocjonalną wieź z dzieckiem.

Przykład:

mogą skleić się noski, wtedy robimy  z dzieckiem „noski  eskimoski”

mogą skleić się oczka – patrzymy się sobie głęboko w oczy

mogą skleić się nasze szyjki – to idealny moment, żeby wyszeptać dziecko do ucha „super jest się z tobą bawić”

mogą skleić się nasze klatki piersiowe – przytulamy mocno dziecko 🙂

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.