01.04.2021 czwartek

Temat kompleksowy: Wielkanoc    (29.03 – 02.04.2021)

Czwartek  01.04.2021 r.  Temat: Na wielkanocnym stole   

Cele   Dziecko:

  • poznaje tradycje związane z Wielkanocą
  • wyraża radość z uczestnictwa w zabawach muzyczno-ruchowych;
  • rozwija percepcje wzrokową podczas uzupełniania brakujących elementów na obrazku przedstawiającym wielkanocny stół;
  • rozwija koordynacje wzrokowo – słuchowo – ruchową
  1. „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdanie, zaś dziecko określa, czy jest ono prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dziecko mówi, jak powinno brzmieć.
  • Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem.
  • Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki.
  • Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.
  • Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem.
  • Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami.
  • Na palmową niedzielę robimy palemki.
  • Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.
  • Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nieoczekiwanego gościa
  1. „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.

Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dziecku pytania:

Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny?

Czym jest udekorowany?

Co stoi na nim?

Kto siada przy stole?

Kto zerka na wszystkich zza firanek?

  1. „Śmigus-dyngus” – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence (15)

W Poniedziałek Wielkanocny                                   Dziecko porusza się po sali w dowolnym kierunku –

wiatr poganiał chmurki,                                            dmucha, aby rozpędzić chmurki.

by zrosiły ciepłym deszczem

zajączka i kurki.                                                           Staje w miejscu i rękoma naśladują spadający deszczyk.

Schował się zajączek w trawie,

a kurki w kurniku.                                                       Dziecko przykuca i się rozgląda.

Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus,

wietrzyku – psotniku?                                                Dziecko rozkłada ręce i dziwi się.

Ref. Śmigus-dyngus to zabawa.                               Dziecko tworzy koło i porusza się raz w prawą, raz w lewą stronę

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.                               krokiem dostawnym.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.                                 Naśladuje chlapanie butami w kałuży

 

Śmigus-dyngus

sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

  1. W Poniedziałek Wielkanocny

poganiał wiatr chmurki,

By zrosiły ciepłym deszczem

Zajączka i kurki.

W trawie schował się zajączek,

a kurki w kurniku.

Czy to deszcz, czy śmigus-dyngus,

Wietrzyku psotniku?

Ref.: Śmigus-dyngus to zabawa.

Śmigus z lewa, dyngus z prawa.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

Chociaż w butach chlupie woda,

chować się po kątach szkoda.

  1. Wiadro z wodą wziął zajączek,

a kurki – dzbanuszek.

Chlust na wietrzyk, a on woła:

– Już myć się nie muszę.

Przez okienko widział wszystko

cukrowy baranek:

– Oj, nie będę dynguśnikiem,

bo w domu zostanę!

Ref.: Śmigus-dyngus…

  1. Praca w KP3.48 – rozwój społeczny, rozwijanie percepcji wzrokowej. Dziecko wycina fragmenty

obrazka ze s. 51 i naklejają je we właściwe miejsca. Następnie kończy ozdabianie obrusu.

Środki dydaktyczne: KP3.48, nożyczki, kleje

  1. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna. Rodzic szykuje stół, krzesełka, lalki oraz wszystko

to, co jest potrzebne do nakrycia świątecznego stołu. Zadaniem dziecka jest nakryć do stołu

tak, aby wszystkie lalki miały swoją zastawę (talerze, sztućce, szklankę, serwetkę). Rodzic dziecku na lewą rękę zakłada frotkę, by wiedziało, z której strony położyć sztućce.

Na koniec przeliczamy poszczególne elementy, dziecko wskazuje czego jest mniej, a czego więcej.

Środki dydaktyczne:  lalki, wszystko, co jest potrzebne do nakrycia świątecznego stołu, frotki

  1. „Zajączki” – zabawa paluszkowa. Dziecko naśladuje słowa wierszyka, za każdym razem chowa

kolejny palec. Na koniec dziecko zaplata palce obu dłoni i lekko kołyszą splecionymi dłońmi.

Zajączki

Małgorzata Barańska

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych już do mamy kica.

Kocha je ogromnie mama zajęczyca.

Podczas zabawy rodzic może wprowadzić lub przypomnieć angielskie nazwy liczebników:

jeden – one, dwa – two, trzy – three, cztery – four, pięć –five.

 

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.