Temat kompleksowy: Wielkanoc (29.03 – 02.04.2021)
Poniedziałek 29.03.2021 r. Temat: Pisanki, kraszanki
Cele
Dziecko:
- Prawidłowo reaguje na polecenia rodzica
- Kształtuje wartości związane z wyrażaniem i przeżywaniem radości
- Poznaje tradycje związane z Wielkanocą
- „Dlaczego przed Wielkanocą malujemy jajka? – zabawa słownikowa. Dziecko opowiada
o zwyczajach malowania pisanek, jakie są u niego w domu. Następnie Rodzic opowiada o tradycji
związanej z malowaniem pisanek i dekoracji jajek wielkanocnych.
- „Pisanki” – słuchanie wiersza Doroty Gellner.
Pisanki
Dorota Gellner
Patrzcie,
Ile na stole pisanek!
Każda ma oczy
malowane,
naklejane.
Każda ma uśmiech
kolorowy
i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc
przypadkiem
w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie!
Pisanki
nie są do jedzenia.
Z pisanek się wyklują
świąteczne życzenia.
Rozmowa na temat wiersza Rodzic zadaje dziecku pytania:
Jak wyglądały pisanki?
Gdzie one leżały?
Dlaczego nie je się pisanek?
Czy u Was w domu już zrobiliście pisanki?
- „Wielkanocne pisanki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje 10 (wyciętych z kartki min. A4) szablonów jajek. Każdy powinien być inny, jeśli chodzi o kolor i wzór. Rodzic przecina jajka na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi itd. Rozsypuje na dywanie połówki jajek i prosi dziecko, aby znalazło połówki tego samego jajka. Dziecko układa je, przeliczają i opowiada o cechach pisanek.
Środki dydaktyczne: 10 szablonów jajek (o różnych kolorach i wzorach) przeciętych na pół – w pionie, poziomie, liniami szarpanymi, falistymi.
4. Kącik Dobrego Startu pod redakcją naukową prof. Marty Bogdanowicz
- Przygotowanie wzoru.
Dziecko ozdabia – wzór 15 różnorodnymi materiałami, np. ziarnami, plasteliną, futerkiem, tekturą, filcem, papierem ściernym, folią aluminiową (wzór do wykorzystania podczas jutrzejszych zajęć ).
Środki dydaktyczne: wzór 15 , wybrane materiały o różnych fakturach, klej
- „Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Dziecko ustawia się na brzegu dywanu, na łyżce ma jajko. Zadaniem dziecka jest dobiec do wyznaczonego miejsca na drugim końcu dywanu, wrócić i podać łyżkę rodzicowi aby on też zrobił okrążenie. Trudność zadania polega na tym by nie upuścić jajka.
- Praca w ZG59 – ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko dobiera do siebie połówki jajek – każde
jajko rysują po śladzie innym kolorem kredki. Można pokolorować jajka.
Środki dydaktyczne: • ZG59, kredki