Temat kompleksowy: Wielkanoc (29.03 – 02.04.2021)
Wtorek 30.03.2021 r. Temat: W kuchni pachnie Wielkanocą
Cele Dziecko:
- Prawidłowo reaguje na polecenia rodzica
- Rozwija percepcję wzrokową i słuchu fonemowego
- Wyraża radość z uczestnictwa w zabawach plastycznych
- „Liczymy zajączki” – zabawa dydaktyczna. Dziecko dostaje kartkę z czterema symbolicznie narysowanymi zającami. Rodzic prosi dziecko o wykonanie następujących poleceń:
- Dorysuj 2 zające. Ile zajączków masz na kartce?
- Dorysuj jeszcze jednego zająca! A teraz, ile masz zajączków na kartce?
- Skreśl tyle zajączków, aby na kartce zostało ich tyle, ile masz lat!
- „Kroimy wyrazy” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje wyrazy związane ze Świętami Wielkanocnymi:
Wielkanoc, święta, jajko, pisanki, palma, życzenia, kurczaczek, zajączek, baranek.
Zadaniem dziecka jest powiedzieć, ile sylab mają te wyrazy i tyle samo razy klasnąć w ręce.
- Praca w KP3.46 – rozwijanie percepcji wzrokowej i umiejętności językowych. Dziecko skreśla produkty, z których nie zostały zrobione potrawy.
Dzieli nazwy potraw na sylaby i koloruje właściwą liczbę kwadratów.
Znajduje i podaje po jednym przykładzie rymów do podanych nazw.
Środki dydaktyczne: KP3.46, kredki
- „Wielkanocna kompozycja” – praca plastyczna, wykorzystanie techniki decoupage.
Rodzic gromadzi dla dziecka kartony A3, klej, farby, mazaki, ścinki materiałów, szablony jajek, wielkanocne serwetki, nożyczki.
Zadaniem dziecka jest stworzenie pracy, która będzie opowiadała o różnych wielkanocnych zwyczajach.
Na koniec dziecko wspólnie z rodzicem przygotowuje wystawę pracy.
Środki dydaktyczne: kartony A3, klej, farby, mazaki, ścinki materiałów, szablony jajek, wielkanocne serwetki, nożyczki
- „Wielkanocny mazurek” – pieczemy ciasto.
Rodzic przygotowuje produkty i narzędzia kuchenne, potrzebne do upieczenia ciasta. Dziecko, ubrane w fartuszek, pamięta o umyciu rąk przed zajęciem. Dziecko razem z rodzicem przygotowuje ciasto zgodnie z poniższym przepisem:
Kruche ciasto na mazurek:
– 300 g mąki,
– kostka masła,
– 100 g cukru pudru,
– 2 żółtka,
– 2 łyżki śmietany (można zastąpić trzecim żółtkiem)
Dziecko wspólnie z rodzicem sieka na stolnicy mąkę z masłem i cukrem. Następnie dodaje żółtka i śmietanę i całość ugniatają. Ugniecione ciasto schładza w lodówce przez godzinę. Po wyjęciu ciasta układa je w dużej formie tak, żeby miało niewielkie brzegi (zapobiegną wypłynięciu masy kajmakowej). Nakłuwa ciasto widelcem, a następnie z pomocą rodzica piecze 12–20 minut w 200°C. Wystudzone ciasto polewa roztopionymi krówkami albo gotową masą kajmakową z puszki.
Środki dydaktyczne: narzędzia kuchenne i produkty potrzebne do upieczenia ciasta, krówki lub masa kajmakowa z puszki
- „Ozdabiamy mazurek – rytmiczne powtarzanki” – dekorowanie ciasta. Dziecko przy użyciu kolorowych cukierków typu „lentilki” układa na cieście wzory. Mają to być rytmy, które się powtarzają.
Środki dydaktyczne: kolorowe cukierki typu „lentilki”