Temat kompleksowy: Wielkanoc (29.03 – 02.04.2021)
Środa 31.03.2021 r. Temat: Wielkanocny koszyczek
Cele
Dziecko:
- poznaje tradycje związane z Wielkanocą
- rozwija koordynację wzrokowo-słuchowo- ruchową
- rozwija percepcje wzrokową
- rozwija umiejętności przeliczania w zakresie 8 i operowania symbolem liczby
- rozwija logiczne myślenie
- rozwija małą motorykę
- „Koszyczek z figur geometrycznych” – zabawa dydaktyczna. Dziecko ma do dyspozycji papierowe figury geometryczne (płaskie, podstawowe), układa z nich koszyczek wielkanocny. Po wykonaniu zadania rodzic zadaje pytania:
- Ile wykorzystałeś kół (trójkątów, kwadratów, prostokątów)?
Środki dydaktyczne: figury geometryczne (płaskie, podstawowe)
- „Wielkanocny koszyczek” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje obrazek przedstawiający wielkanocny koszyczek. Zadaje dziecku pytania:
Co to jest święconka?
Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinno się iść?
Jakie rzeczy wkłada się do koszyczka? Dlaczego?
Rodzic tłumaczy dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego:
jajka – nowe życie,
baranek – symbol Pana Jezusa,
owies – wiosna,
wędlina – dostatek,
chleb – żeby go nigdy nie zabrakło,
babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.
Środki dydaktyczne: obrazek przedstawiający koszyczek wielkanocny
- „Malujemy oburącz wielkanocny koszyk” – zabawa rozwijająca koordynację wzrokowo-
-słuchowo-ruchową. Rodzic przygotowuje na dużych kartkach wzór koszyka. Dziecko ustawia się
przed nim, mówią wyliczankę i malują w powietrzu oburącz. Później te same czynności dziecko powtarza na małej kartce, następnie z wykorzystaniem kredek. Na koniec dziecko rysuje kurczaczka.
Środki dydaktyczne: wzór koszyka na dużej kartce, mała kartka, kredki
- Praca w KP3.47 – rozwijanie percepcji wzrokowej, opowiadanie treści obrazka. Dziecko uzupełnia obrazki nalepkami. Mówi, jakie produkty można włożyć do święconki. Następnie
koloruje pola zgodnie z kodem.
Środki dydaktyczne: KP3.47, kredki
- „Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje szablony pisanek lub liczmany
– dla dziecka po 10 sztuk. Dziecko operuje, manipulują liczmanami i rozwiązuje treść
zadań. Podpisuje rozwiązanie za pomocą cyfr lub narysowanych kresek.
– Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?
– Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze
2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
– Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile
pisanek pomalowali razem?
– W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek
pozostało w koszyku?
Kolejne zadania rodzic może tworzyć według własnego pomysłu.
Środki dydaktyczne: szablony pisanek lub liczmany – dla każdego dziecka po 10 sztuk
- „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Rodzic ma do dyspozycji bębenek lub inny instrument . Dzieci realizują rytm podany przez rodzica na przerwę w muzyce dziecko ma za zadanie słuchać, ile razy rodzic uderzy w bębenek lub inny instrument . Tyle samo razy dziecko musi wykonać podane ćwiczenie: skłony, przysiady, pajacyki, piłeczki itd.
Środki dydaktyczne: bębenek lub inny instrument
- Praca w ZG60 – ćwiczenia grafomotoryczne. Dziecko rysuje obrazek w tunelu. Rysuje w ramkach tyle kresek, ile jest figur każdego rodzaju i w danym położeniu.
Środki dydaktyczne: Zeszyt grafomotoryczny strona 60.