Krąg tematyczny: Nadchodzi wiosna
Poniedziałek 15.03.2021 r.
Temat dnia: Kapryśna pogoda
CELE OGÓLNE:
-zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi występującymi w okresie przedwiośnia;
-posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg;
-poznanie i rozumienie przysłowia,, W marcu jak w garncu”;
-rozwijanie zainteresowań otaczającym środowiskiem przyrodniczym;
-wyzwalanie aktywności ruchowej dziecka;
- „A za oknem…”- rozmowa z dzieckiem na temat obserwowanych zjawisk pogodowych za oknem. Pytamy dziecko: Jaka jest dzisiaj pogoda? Co można zaobserwować? Po czym widać, że wieje wiatr? Itd.
- ,,Pogoda w kratkę” – pokazywanie obrazków zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla wczesnej wiosny, jak np.: słońce, deszcz, śnieg, wiatr, zachmurzenie.Obrazki do pobrania tutaj:
https://panimonia.pl/2016/07/29/pogoda-obrazki-oraz-plansza-do-pobrania/
Rodzic może narysować obrazki symbolizujące marcową pogodę.
3.,,Marzec” – słuchanie wiersza J. Kulmowej.
Rodzic kładzie na dywanie duży garnek. Recytuje wiersz i wykonuje czynności zgodne z jego treścią.
,,Marzec” Joanna Kulmowa
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
wieje w garncu nieustannie,
syczy coś i bulgocze.
– Powiedz, Marcu, co masz w garncu?
– Mam składniki różnorodne:
wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
chmury, słońce, śnieg i wodę
– z nich przyrządzam Wam pogodę.
Po recytacji wiersza, Rodzic zadaje dziecku pytania : O kim jest wiersz?; Co dzieje się w marcowym garnku?; Co znajduje się w marcowym garnku?; Co to znaczy „W marcu jak w garncu”?. Dziecko swobodnie wypowiada się na podany temat.
4.,,Marcowy wiatr” – ćwiczenia oddechowe.
Rodzic opowiada o marcowej pogodzie, zwracając szczególną uwagę na wiatr – ciepły i zimny, delikatny i silny. Dziecko naśladuje wiatr, dmuchając na dłonie. Następnie kładzie na dłoniach kawałki waty i próbuje je zdmuchnąć z dłoni. Potem Rodzic daje dziecku słomkę. Dziecko powtarza poprzednie ćwiczenie, tym razem dmuchając przez słomkę.
5„Słońce świeci- deszczyk pada”- Rodzic układa na podłodze obręcze z przedmiotów dostępnych w domu (skakanka, hula hop, sznurki itp.). Gdy Rodzic wypowie hasło: Słońce świeci! Dziecko zaczyna biegać po pokoju(uważając na obręcze). Na kolejny znak- klaskanie w dłonie- dziecko musi schować się przed deszczem. Dziecko wskakuje do dowolnej obręczy, kuca i składa rączki nad sobą robiąc „daszek”. Po chwili ciszy Rodzic znów wypowiada hasło: Słońce świeci! i dziecko znowu zaczyna biegać. Zabawę powtarzamy kilka razy.
6„Kaprysy pogody” – gra dydaktyczna;
Dziecko siada przed obrazkami symboli pogodowych, które wcześniej poznało, w ręku trzyma packę na muchy. Rodzic głośno wypowiada nazwę jednego z symboli np. deszcz, burza, wichura, słońce itp.. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze klepnięcie packą obrazka, którego nazwę usłyszy.
Życzymy miłej zabawy 🙂