Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.
Rodzic demonstruje ćwiczenia, a dzieci je naśladują.
- Jajko – dzieci otwierają i zamykają wargi, układając je tak, aby były zaokrąglone jak jajko.
- Gorące jajko – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując dmuchanie na jajka.
- Wkładamy jajka do koszyczka – dzieci unoszą język za zęby i zatrzymują go tam, a następnie przeliczają kolejne jajka, używając liczebników porządkowych.
- Rogi baranka – baranek wielkanocny ma okrągłe rogi – dzieci rysują językiem kółeczka, przesuwając jego czubek po górnej wardze i po dolnej wardze.
- Baranki na hali – baranki wędrują w górę i w dół, pasąc się na hali – dzieci opierają czubek języka raz za górnymi zębami, a raz za dolnymi zębami.
- Kura liczy kurczęta – dzieci dotykają czubkiem języka do każdego zęba w jamie ustnej: najpierw na górze, potem – na dole.
Bajka logopedyczna o Wielkanocy
Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Do miski (dziecko robi z języka „miskę” – przód i boki języka unosi ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (dziecko wysuwa język z buzi, a potem go chowa, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu).
Rozbija jajka (dziecko szeroko buzię, uderza czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obraca językiem w buzi). Ciasto już się upiekło.
Następnie Pan Języczek maluje jaja – wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwa język po górnych zębach i podniebieniu) i rysuje na jajach wzorki – kropki (dziecko dotyka językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kreski (dziecko porusza językiem na boki). Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów), bo może już świętować.