Zajęcia zdalne Wtorek 30.03.2021

Krąg tematyczny- Wielkanoc

Wtorek 30.03.2021 r. Wielkanocne tradycje

Cele

Dziecko:

  • zapoznaje się z tradycjami związanymi z Poniedziałkiem Wielkanocnym
  • kształtuje umiejętności uważnego słuchania wiersza czytanego przez rodzica
  • kształtuje umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi
  • bierze aktywny udział w zabawie ruchowej
  • rozwija koordynacje wzrokowo-ruchową

 

  1. „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna.

Dziecko swobodnie biega. Gdy usłyszy gwizdek lub ustalony dźwięk, zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni rodzic. (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).

Środki dydaktyczne: gwizdek lub inny przedmiot, który wydaje dźwięk

  1. „Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.

Śmigus

Maria Konopnicka

 

Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

 

Panieneczka mała

W kątek się schowała!

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

 

Panieneczka mała

Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Choć się wody bała.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakiej tradycji była mowa w wierszu? Kto wstał rano? Czego się bała Panieneczka? Gdzie się schowała? Co zmoczyła Panieneczka?

Rodzic opowiada dziecku o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup.

Rodzic może włączyć film edukacyjny związany z Lanym Poniedziałkiem i wspólnie z dzieckiem go obejrzeć:

https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727

Środki dydaktyczne: ilustracje związane z obyczajem śmigusa-dyngusa

  1. „Wyścigi jaj” – zabawa ruchowa zręcznościowa.

Rodzic ustawia dziecko na brzeg dywanu i daje mu drewnianą łyżkę z plastikowym jajkiem (może być piłeczka pingpongowa). Drugą łyżkę z plastikowym jajkiem bierze rodzic. Zadaniem rodzica i dziecka jest przeniesie jak najszybciej „jajka” po wyznaczonej drodze do celu.

Środki dydaktyczne: drewniana łyżka 2 szt., plastikowe jajko lub piłeczka pingpongowa 2 szt.

  1. „Nalewam wodę do kubków” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Dziecko nalewa wodę z dzbanka z miarką do plastikowych kubków tak, aby jej nie rozlać.

Środki dydaktyczne: dzbanek z miarką napełniony wodą, plastikowe kubki

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.