Krąg tematyczny- Wielkanoc
Wtorek 30.03.2021 r. Wielkanocne tradycje
Cele
Dziecko:
- zapoznaje się z tradycjami związanymi z Poniedziałkiem Wielkanocnym
- kształtuje umiejętności uważnego słuchania wiersza czytanego przez rodzica
- kształtuje umiejętności budowania poprawnej językowo wypowiedzi
- bierze aktywny udział w zabawie ruchowej
- rozwija koordynacje wzrokowo-ruchową
- „Pomagam mamie” – zabawa pantomimiczna.
Dziecko swobodnie biega. Gdy usłyszy gwizdek lub ustalony dźwięk, zatrzymuje się i pokazuje czynność, którą wymieni rodzic. (Pomagam mamie: zetrzeć kurze z półek, mieszać ciasto, odkurzać, nakrywać do stołu, kroić warzywa, wkładać jajka do koszyka itp.).
Środki dydaktyczne: gwizdek lub inny przedmiot, który wydaje dźwięk
- „Śmigus” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat jego treści.
Śmigus
Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała!
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakiej tradycji była mowa w wierszu? Kto wstał rano? Czego się bała Panieneczka? Gdzie się schowała? Co zmoczyła Panieneczka?
Rodzic opowiada dziecku o zwyczajach i symbolice lania wodą. Wykorzystuje do tego celu ilustracje. Śmigus-dyngus nazywano inaczej „oblewanką” lub „Świętym Lejkiem”. W dawnych czasach nazwę śmigus-dyngus traktowano rozdzielnie. Śmigus oznaczał oblewanie wodą oraz uderzanie dziewcząt po nogach rózgą z palmy, natomiast dyngus oznaczał wręczanie datków stanowiących wielkanocny okup.
Rodzic może włączyć film edukacyjny związany z Lanym Poniedziałkiem i wspólnie z dzieckiem go obejrzeć:
https://vod.tvp.pl/video/budzik,lany-poniedzialek,497727
Środki dydaktyczne: ilustracje związane z obyczajem śmigusa-dyngusa
- „Wyścigi jaj” – zabawa ruchowa zręcznościowa.
Rodzic ustawia dziecko na brzeg dywanu i daje mu drewnianą łyżkę z plastikowym jajkiem (może być piłeczka pingpongowa). Drugą łyżkę z plastikowym jajkiem bierze rodzic. Zadaniem rodzica i dziecka jest przeniesie jak najszybciej „jajka” po wyznaczonej drodze do celu.
Środki dydaktyczne: drewniana łyżka 2 szt., plastikowe jajko lub piłeczka pingpongowa 2 szt.
- „Nalewam wodę do kubków” – rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dziecko nalewa wodę z dzbanka z miarką do plastikowych kubków tak, aby jej nie rozlać.
Środki dydaktyczne: dzbanek z miarką napełniony wodą, plastikowe kubki