02.04.2021 piątek

Temat kompleksowy: Wielkanoc (29.03 – 02.04.2021)

Piątek  02.04.2021 r.  Temat: Śmingus – dyngus  

Cele Dziecko:

  • poznaje właściwości i budowy jajka
  • rozwija słownik czynny
  • poznaje tradycje związane z Wielkanocą
  • wyraża radość z uczestnictwa w zabawach plastycznych
  • wyraża radość z uczestnictwa w zabawach muzycznych
  • kształtuje wartości związane z wyrażaniem i przeżywaniem radości
  1. „Które to jajko?” – zabawa badawcza. Rodzic trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podaje swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację. Dziecko wysnuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

Środki dydaktyczne: 2 jajka (jedno gotowane, a drugie surowe)

  1. „Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dla dziecka jedno ugotowane na twardo jajko. Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:

– obieranie jajka ze skorupki,

– określanie wyglądu, zapachu, smaku,

– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.

Na koniec rodzic wykorzystuje aplikacje do skanowania kodów kreskowych i skanuje kod z opakowania na jajkach. Czyta dziecku informacje o jajkach: czy są zdrowe, czy można je jeść i w jakiej ilości.

Środki dydaktyczne:  jedno ugotowane na twardo jajko dla dziecka

  1. „Czy z jajka ugotowanego na twardo wykluje nam się pisklę?” – zabawa słownikowa.

Dziecko odpowiada na pytanie. Rodzic w razie wątpliwości systematyzuje wiedzę dzieci.

  1. „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.

Śmigus

Maria Konopnicka

Panieneczka mała

Rano dzisiaj wstała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

W kątek się schowała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Bo się wody bała.

Panieneczka mała

Sukienkę zmaczała:

Śmigus! Śmigus!

Dyngus! Dyngus!

Choć się wody bała.

Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaj dziecku pytania: O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?

  1. „Wielkanocne koszyczki” – praca plastyczna. Rodzic gromadzi dla dziecka papierowe foremki do babeczek, kolorową plastelinę, kolorową bibułę, druciki kreatywne, klej, sianko bądź rafię. Zadaniem dziecka jest najpierw okręcić druciki kawałkami bibuły i przykleić je od środka foremek, tak by całość przypominała koszyczki. Następnie dziecko napełnia foremki siankiem, z plasteliny lepi wielkanocne zwierzątka i wkładają je do koszyczka  który ozdabiają według własnego pomysłu. Po wykonaniu prac dziecko wspólnie z rodzicem, przygotowuje wystawę.

Środki dydaktyczne:   papierowe foremki do babeczek, kolorowa plastelina, kolorowa bibuła, druciki kreatywne, klej, sianko bądź rafia

  1. „Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic trzyma jajko i podaje je dziecku. Rodzic  zadaje pytanie, jeśli dziecko odpowie dziecko zatrzymuje dla siebie jajko, jeśli nie jajko wraca do rodzica. Dziecko stara się uzbierać jak najwięcej jajek.
  • W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?
  • Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?
  • Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus?
  • Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
  • Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?
  • W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła?
  • Jakie produkty wkładamy do święconki?
  • Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.