Temat kompleksowy: Wielkanoc (29.03 – 02.04.2021)
Piątek 02.04.2021 r. Temat: Śmingus – dyngus
Cele Dziecko:
- poznaje właściwości i budowy jajka
- rozwija słownik czynny
- poznaje tradycje związane z Wielkanocą
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach plastycznych
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach muzycznych
- kształtuje wartości związane z wyrażaniem i przeżywaniem radości
- „Które to jajko?” – zabawa badawcza. Rodzic trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dziecko, aby zastanowiło się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci podaje swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Obserwuje ich ruch i określa, które z nich kręci się szybciej. Rozbija jajko i sprawdza, czy miało rację. Dziecko wysnuwa wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo) ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.
Środki dydaktyczne: 2 jajka (jedno gotowane, a drugie surowe)
- „Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dla dziecka jedno ugotowane na twardo jajko. Zadaniem dziecka jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:
– obieranie jajka ze skorupki,
– określanie wyglądu, zapachu, smaku,
– nazywanie części jajka: białko, żółtko, skorupka.
Na koniec rodzic wykorzystuje aplikacje do skanowania kodów kreskowych i skanuje kod z opakowania na jajkach. Czyta dziecku informacje o jajkach: czy są zdrowe, czy można je jeść i w jakiej ilości.
Środki dydaktyczne: jedno ugotowane na twardo jajko dla dziecka
- „Czy z jajka ugotowanego na twardo wykluje nam się pisklę?” – zabawa słownikowa.
Dziecko odpowiada na pytanie. Rodzic w razie wątpliwości systematyzuje wiedzę dzieci.
- „Śmigus” – słuchanie wiersza Marii Konopnickiej.
Śmigus
Maria Konopnicka
Panieneczka mała
Rano dzisiaj wstała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
W kątek się schowała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Bo się wody bała.
Panieneczka mała
Sukienkę zmaczała:
Śmigus! Śmigus!
Dyngus! Dyngus!
Choć się wody bała.
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaj dziecku pytania: O jakim zwyczaju wielkanocnym opowiada autor wiersza? Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus? Jak wygląda w naszym regionie ta tradycja? Czy można się obrażać, jak zostanie się polanym wodą?
- „Wielkanocne koszyczki” – praca plastyczna. Rodzic gromadzi dla dziecka papierowe foremki do babeczek, kolorową plastelinę, kolorową bibułę, druciki kreatywne, klej, sianko bądź rafię. Zadaniem dziecka jest najpierw okręcić druciki kawałkami bibuły i przykleić je od środka foremek, tak by całość przypominała koszyczki. Następnie dziecko napełnia foremki siankiem, z plasteliny lepi wielkanocne zwierzątka i wkładają je do koszyczka który ozdabiają według własnego pomysłu. Po wykonaniu prac dziecko wspólnie z rodzicem, przygotowuje wystawę.
Środki dydaktyczne: papierowe foremki do babeczek, kolorowa plastelina, kolorowa bibuła, druciki kreatywne, klej, sianko bądź rafia
- „Jajko tu, jajko tam, ja to jajko tobie dam…” – zabawa podsumowująca wiedzę na temat Świąt Wielkanocnych. Dziecko siedzi na dywanie. Rodzic trzyma jajko i podaje je dziecku. Rodzic zadaje pytanie, jeśli dziecko odpowie dziecko zatrzymuje dla siebie jajko, jeśli nie jajko wraca do rodzica. Dziecko stara się uzbierać jak najwięcej jajek.
- W jakiej porze roku obchodzimy Święta Wielkanocne?
- Jak nazywają się udekorowane jajka wielkanocne?
- Kiedy obchodzimy śmigus-dyngus?
- Jak inaczej nazywamy śmigus-dyngus?
- Czym dzielimy się w czasie śniadania wielkanocnego?
- W Wielką Sobotę co bierzemy ze sobą do kościoła?
- Jakie produkty wkładamy do święconki?
- Dlaczego mówimy, że Święta Wielkanocne to czas radości?