Temat kompleksowy: Z kulturą za pan brat (06.04 – 09.04.2021)
Czwartek 08.04.2021 r. Temat: W teatrze
Cele Dziecko:
- kształtuje wartości dotyczące szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej;
- poznaje pojęcia związanych z teatrem: scena, widownia, aktor, rekwizyty, dekoracja, kostiumy;
- rozwija umiejętności przeliczania w zakresie 8,
- rozwija percepcję wzrokową
- rozwija małą motorykę
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach plastycznych
- „Pętelki” – nauka piosenki. Dziecko siedzi na dywanie i uważnie słucha piosenki. Następnie rodzic ponownie ją odtwarza, recytując tekst piosenki. Prosi dziecko, aby powtarzało ją, rysując palcami w powietrzu pętelki, przy każdej zwrotce inne. Na koniec dziecko wspólnie z rodzicem śpiewa rytmicznie, poruszając palcami. Środki dydaktyczne CD
Pętelki
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Emilka ma kurtkę, kupiła ją mama. //
Dziewczynka nie lubi swej nowej kurteczki. //
By zapiąć ją, musi zakładać pętelki, //
bo kurtka ma małe, drewniane kołeczki. //
Emilka codziennie się trudzi ogromnie, //
by równo założyć tych kilka pętelek, //
bo jeśli nie zapnie kołeczków dokładnie, //
to wiatr ją przewieje i złapie kaszelek. //
„Pętelki” – ćwiczenie komunikacji. Dziecko siedzi na dywanie rodzic pyta: Co oznacza słowo pętelka i zwrot złapać kaszelek? Jak ma na imię dziewczynka z piosenki? Co było dla niej trudne? Dziecko udziela odpowiedzi. Następnie dziecko zamyka oczy i zastanawia się, co sprawia mu ogromny trud. Rodzic rzuca piłkę do dziecka a ono opowiada o tym. Wspólnie zastanawiają się nad rozwiązaniem problemu. Dziecko otrzymuje po 3 klocki i układa je przed sobą w szeregu. Wspólnie z rodzicem dzielą słowa z piosenki na sylaby (najpierw 2-sylabowe, potem 3-sylabowe) – wyciągają ułożone równolegle dłonie do przodu i zamachem rąk „odcinają” kolejno sylaby. Następnie układają odpowiednią liczbę klocków. Na koniec dziecko dobierają się w parę z rodzicem. Dziecko będzie palcem wskazywało jakąś część twarzy, a rodzic będzie dzielił jej nazwę na sylaby i układał w szeregu tyle klocków, ile jest sylab. Po chwili dziecko i rodzic zamieniają się rolami.
Środki dydaktyczne: klocki
- „Po co jest teatr” – słuchanie wiersza Joanny Kulmowej.
Po co jest teatr
Joanna Kulmowa
Ta drabina to schody do nieba,
a ta miska pod schodami to księżyc.
Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,
a z garnków są hełmy rycerzy.
Ale kto w te czary nie uwierzy?
To jest teatr.
A teatr jest po to,
żeby wszystko było inne niż dotąd.
Żeby iść do domu w zamyśleniu,
w zachwycie.
I już zawsze w misce księżyc widzieć…
Rozmowa na temat utworu. Rodzic zadaje pytania dotyczące tekstu, np.: O jakim miejscu opowiada wiersz? Co niezwykłego dzieje się w teatrze? Po co jest teatr?
- „Liczymy w parach” – zabawa matematyczna. Dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Para ma do dyspozycji komplet 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 8. Rodzic układa zadanie do wykonania dla dziecka, które wykonuje je za pomocą liczmanów.
Środki dydaktyczne: 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 8
- Praca z Karcie pracy – przeliczanie elementów, odzwierciedlanie liczby za pomocą symboli. Rozwijanie percepcji wzrokowej.Środki dydaktyczne: Karta Pracy, kredki Praca w Zeszycie grafomotorycznym – rysowanie obrazka po kropkach i po śladzie. Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Środki dydaktyczne: Zeszyt grafomototycznym
- „Kukiełka z łyżki drewnianej” – zabawa plastyczna. Rodzic gromadzi dla dziecka: jedną drewnianą łyżkę, włóczkę, kokardki, klej, piankę kreatywną lub ścinki tkanin, folię samoprzylepną, drut kreatywny, nożyczki. Dziecko ozdabia drewniane łyżki tak, aby powstały postaci – dokleja włosy, elementy twarzy, ubranie. Z drutu kreatywnego tworzy ręce.
Środki dydaktyczne: jedna drewniana łyżka, włóczka, kokardki, klej, pianka kreatywna lub szmatki, folia samoprzylepna, drut kreatywny, nożyczki
- „Zabawa w teatr” – zabawy dowolne dziecka z wykorzystaniem zrobionych kukiełek.