Temat kompleksowy: Z kulturą za pan brat (06.04 – 09.04.2021)
Piątek 09.04.2021 r. Temat: Na koncercie
Cele Dziecko:
- Kształtuje właściwą postawę ciała;
- rozwija wiele grup mięśniowych
- kształtuje wartości dotyczące szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej
- rozwija poczucie rytmu
- rozwija percepcję wzrokową
- rozwija słuch fonematyczny
- nazywa instrumenty muzyczne
- „Pętelki” – kontynuacja nauki piosenki. Dziecko siedzi na dywanie i uważnie słucha piosenki. Następnie rodzic ponownie ją odtwarza, recytując tekst piosenki. Prosi dziecko, aby powtarzało ją, rysując palcami w powietrzu pętelki, przy każdej zwrotce inne. Na koniec dziecko wspólnie z rodzicem śpiewa rytmicznie, poruszając palcami.
Środki dydaktyczne: CD
Pętelki
sł. i muz. Maria Zofia Tomaszewska
Emilka ma kurtkę, kupiła ją mama. //
Dziewczynka nie lubi swej nowej kurteczki. //
By zapiąć ją, musi zakładać pętelki, //
bo kurtka ma małe, drewniane kołeczki. //
Emilka codziennie się trudzi ogromnie, //
by równo założyć tych kilka pętelek, //
bo jeśli nie zapnie kołeczków dokładnie, //
to wiatr ją przewieje i złapie kaszelek. //
„Grzeczne słówka” – osłuchanie z piosenką.
Grzeczne słówka
sł. Agnieszka Galica, muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Już od taty i od mamy,
te trzy słowa dobrze znamy,
które bardzo ważne są dla wszystkich z nas.
Te magiczne słowa trzy,
pewnie znasz je także ty,
używajcie ich na co dzień, proszę was.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję,
to zwykle w życiu skutkuje,
niech dobre więc wychowanie,
na zawsze z tobą zostanie. (bis)
Ludzie dobrze wychowani,
tak mówiła nasza pani,
i to prawda, sprawdziliśmy, wierzcie mi,
te trzy słowa dobrze znają
i ich ciągle używają,
więc nie zapominaj o nich także ty.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Przestaliśmy już być mali,
więc będziemy nauczali,
jak używać tych magicznych, pięknych słów.
Aby świat był dużo lepszy,
ludzie stali się grzeczniejsi,
by obyczaj ten zagościł u nas znów.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Dziecko aktywnie słucha piosenki. Siedzi wygodnie i wykonuje dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat treści piosenki. Przedszkolak stara się odpowiadać na pytania rodzica, cytując jej tekst. Dziecko realizuje rytm piosenki, klaszcząc, tupiąc, wybijając rytm na woreczkach dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą. Dzieli zdania z piosenki na wyrazy i stukają dłonią o podłogę tyle razy, ile jest wyrazów w danym zdaniu. Następnie dokonuje analizy i syntezy słuchowej wybranych wyrazów – wyklaskuje i liczą sylaby.
Środki dydaktyczne: CD2.21, woreczki
- „Jaki to instrument” – zagadki słuchowe. Rodzic prezentuje dziecku 4 instrumenty muzyczne:
tamburyno, bębenek, grzechotka, dzwonki. Za parawanem gra na każdym z nich lub odtwarza dźwięki z magnetofonu lub telefonu w zmienionej kolejności, zadaniem dziecka jest odgadnąć, na jakim instrumencie gra rodzic lub jaki dźwięk odtwarza rodzic. Najpierw brzmi jeden instrument, później mogą brzmieć dwa po kolei, a jeszcze później trzy – w różnych kombinacjach.
Środki dydaktyczne: tamburyn, bębenek, grzechotka, dzwonki lub dźwięki instrumentów z magnetofonu lub telefonu
- „Wesołe instrumenty” – zabawa ruchowa. Dziecko poruszają się po dywanie w rytm bębenka, na dźwięk tamburyna robi przysiady, na dźwięk dzwoneczków podskakuje.
Środki dydaktyczne: tamburyn, bębenek, dzwonki
- Praca z karta pracy – ćwiczenia w wycinaniu. Rozwijanie percepcji wzrokowej, rozwijanie słuchu fonematycznego, nazywanie instrumentów muzycznych.
Środki dydaktyczne: karta pracy, nożyczki, klej, kredki
- Na koncercie” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prezentuje dziecku dwa fragmenty filmów z koncertów: muzyki rockowej i muzyki klasycznej. Zadaniem dziecka jest określić, czym różnią się te dwa koncerty, na jakich znanych im instrumentach grali muzycy oraz jak należy się zachować na jednym, a jak na drugim koncercie.
Środki dydaktyczne: dwa fragmenty filmów z koncertów: muzyki rockowej i muzyki klasycznej.
- Praca w zeszycie grafomototycznym – rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Rysowanie obrazka po śladzie, szukanie właściwego cienia. • zeszyt grafomototyczny, kredki