Temat kompleksowy: Jestem kulturalny (12.04 – 16.04.2021)
Poniedziałek 12.04.2021 r. Temat: Kultura przy stole
Cele Dziecko:
- Kształtuje szeroko rozumianą kulturę, w tym kulturę osobistą
- rozwija słownik czynny
- uczy się używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym
- poznaje zasady, jakie powinny obowiązywać podczas organizowania przyjęć
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych
- przewiduje następstwa wydarzeń
- kształtuje właściwą postawę ciała
- rozwija wiele grup mięśniowych
- rozwija sprawność motoryki małej
- poznaje świata
- „Dobre przykłady” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prosi dziecko o podanie przykładów dobrego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach (w poszczególnych dniach w tygodniu podaje jedno, dwa miejsca, np. korytarz przedszkolny, poczekalnia u lekarza, w kolejce w sklepie, na placu zabaw, w komunikacji miejskiej). Za każdą dobrą odpowiedź dziecko dostaje punkt. Na koniec tygodnia jeśli dziecko zostaje królem dobrych manier.
- „Kwoka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy.
Kwoka
Jan Brzechwa
Proszę pana, pewna kwoka
Traktowała świat z wysoka
I mówiła z przekonaniem:
– Grunt – to dobre wychowanie!
Zaprosiła raz więc gości,
By nauczyć ich grzeczności.
Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym
W progu garnek stłukł kopytem.
Kwoka wielki krzyk podniosła:
– Widział kto takiego osła?!
Przyszła krowa. Tuż za progiem
Zbiła szybę lewym rogiem.
Kwoka, gniewna i surowa,
Zawołała: – A to krowa!
Przyszła świnia prosto z błota.
Kwoka złości się i miota:
– Co też pani tu wyczynia?
Tak nabłocić! A to świnia!
Przyszedł baran. Chciał na grzędzie
Siąść cichutko w drugim rzędzie,
Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,
Coś o łbie baranim rzekła
I dodała: – Próżne słowa,
Takich nikt już nie wychowa,
Trudno… Wszyscy się wynoście!
No i poszli sobie goście.
Czy ta kwoka, proszę pana,
Była dobrze wychowana?
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: Co postanowiła zrobić pewna kwoka? Kogo zaprosiła? Jak zachowywali się goście? Jak zachowywała się kwoka? Czy ta kwoka była dobrze wychowana?
„Przyjmujemy gości” – zabawa dydaktyczna. Rodzic pyta dziecko, czy wie, jak prawidłowo zorganizować przyjęcie. Dziecko odpowiada i określa, o czym należy pamiętać, przygotowując przyjęcie.
- „Umiejętnie jeść to sztuka” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje pytanie: Jak należy zachować się przy stole? Dziecko odpowiada rodzic zapisuje wszystkie poprawne propozycje. Omawia z dzieckiem sposób nakrycia do stołu, ułożenia sztućców, sposobu posługiwania się sztućcami. Dziecko podaje zasady zachowania się przy stole.
„W restauracji” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje dziecku zdania, zaś ono określa, czy to jest prawda, czy fałsz.
– W restauracji można krzyczeć i piszczeć.
– Restauracja to miejsce, w którym rodzeństwo może się szarpać.
– W restauracji jesteśmy dla wszystkich mili i uprzejmi.
– W restauracji spokojnie czekamy na nasz posiłek.
– Zawsze dziękujemy za podany posiłek.
– Gdy nam coś nie smakuje, to chrząkamy i pokazujemy język.
– Nawet jak nam coś nie smakuje, zachowujemy się kulturalnie.
– W restauracji możemy biegać między stolikami.
– Jeżeli w restauracji jest kącik dla dzieci, to możemy tam się grzecznie bawić.
- „Magiczne słowa – rytmizacja” – zabawa muzyczno-słuchowa. Rodzic wykorzystuje utwory:
„Magiczne słowa parzyste” oraz „Magiczne słowa nieparzyste”. Zadaniem dziecka jest dobrać słowo
do utworu – do metrum 2/4 lub 3/4: pro-szę, dzię-ku-ję, prze-pra-szam, po-pro-szę, dzień- do-bry, do-bra-noc.
Środki dydaktyczne: CD 2.19, 20
Praca w karcie pracy – wycinanie obrazków, układanie historyjki obrazkowej, budowanie wypowiedzi.
Środki dydaktyczne: Karta Pracy
Praca w zeszycie grafometrycznym – ćwiczenia grafometryczne, rysowanie talerza w tunelu, rysowanie według
kodu, rysowanie kubków po śladzie.
Środki dydaktyczne: Zeszyt Grafomotoryczny, kredki
- Kącik Dobrego Startu pod redakcją naukową prof. Marty Bogdanowicz
- Przygotowanie wzoru. Dziecko i ozdabiają KDS – wzór 16 różnymi materiałami, np. ziarnami, plasteliną, futerkiem, tekturą, filcem, papierem ściernym, folią aluminiową (wzór do wykorzystania podczas wtorkowych zajęć KDS).
Środki dydaktyczne: Kącik Dobrego Startu – wzór 16, wybrane materiały o różnych fakturach, klej
- „Zabawa gumkami” – zabawa sensoryczna. Rodzic dla dziecka przygotowuje tablicę korkową lub małą dynię, kolorowe pinezki i gumki recepturki. Dziecko wbijają w tablicę lub w dynię wybrane kolory pinezek, tworząc rozmaite kształty i figury. Łączą pinezki gumkami recepturkami. Zabawa polega na kreatywnym łączeniu pinezek.
Środki dydaktyczne: dla dziecka tablica korkowa lub mała dynia, kolorowe pinezki i gumki recepturki
Wtorek 12.04.2021 r. Temat: W sklepie
Cele Dziecko:
- kształtuje szeroko rozumianą kulturę, w tym kulturę osobistą
- rozwija słownik czynny
- uczy się używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych
- rozwija słuch fonematyczny
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach plastycznych
- poznaje świat poprzez własne doświadczeni
- rozwija percepcję wzrokową
- poznaje zmiany zachodzące w przyrodzie
- „Wałki” – ćwiczenia mięśni grzbietu – przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem.
Dziecko leży na brzuchu, opiera brodę na dłoniach, w dłoniach trzyma szarfę. Lekko unosi tułowie i powoli prostuje ramiona i wyciąga się w górę.
„Kulawy lisek” – czworakowanie. Dziecko składa szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszcza się na rękach i podskakuje na jednej nodze. Na sygnał podnosi szarfę do góry – zmienia nogę.
- „Na zakupach” – słuchanie opowiadania z serii Dobre Wychowanie.
Na zakupach
autor nieznany
Krzyś od rana dziś gotowy
ruszyć na „bezkrwawe łowy”!
Bez sztucera i bagnetu
jedzie z mamą do… MARKETU!
Wózek – większy jest od Krzysia!
Ale Krzyś ma siłę dzisiaj
pchać go z pasją między półki
i polować na… sprawunki!
Samolocik, samochodzik,
robot – super! Bo sam chodzi!!!
Układanki, klocki lego…
Krzyś upycha… Lecz, dlaczego
mama marszczy gniewnie czoło?!
Tyle skarbów jest wokoło,
że ich wszystkich nie wpakuje!
Czemu się tak denerwuje
mama?! Że nie zmieści proszku???
Jest tu jeszcze miejsca troszkę!
Zmieści się co nieco jeszcze…
No! Krzyś gotów! W miejscu drepcze!
Już do kasy z wózkiem pruje…
A tu mama go stopuje!
Ze spokojem, metodycznie,
z wózka ściąga skarby liczne!!!
I na półki je odkłada…
Krzyś skamieniał. Woła: „Zdrada!
Nieuczciwie mama gra!
To upolowałem ja!!!
To bezprawie!” – Krzyś zawoła,
ryknie, tupnie, aż dokoła
ludzie z oburzenia stają,
Krzysia kręgiem otaczają…
Myślę, że już sami wiecie,
jak się kończy dzień w markecie?
Krzyś, zakupy zapłakany
kończy… Siłą wyciągany!
Z marną, jedną ciężarówką!
I, za wózka zwrot, złotówką!!!
Ma pretensję Krzyś do mamy,
Że mu tak popsuła plany.
Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania, np.: Gdzie poszedł Krzyś z mamą? Co on tam robił? Jakie rzeczy powkładał Krzyś do wózka? Jak na sprawunki Krzysia zareagowała mama? Jak skończyła się dla Krzysia wyprawa do marketu? Czy Krzyś właściwie zachowywał się w sklepie?
- „W sklepie” – zabawa słownikowa. Rodzic zadaje pytania: Jak zachowujesz się w sklepie z rodzicami? Co robisz, kiedy chcesz dostać jakąś zabawkę? Jakich słów najczęściej powinno się używać w sklepie i dlaczego? O czym świadczy takie zachowanie dziecka w sklepie, jak: tupanie, krzyczenie, wymuszany płacz
- „Co kupiłam?” – zabawa dydaktyczna sensoryczna. Rodzic przygotowuje obrazki przedstawiające różne sklepy: spożywczy, obuwniczy, księgarnię, sklep z zabawkami. Ma również przygotowane akcesoria, które są rozwiązaniem zadawanych zagadek. Podczas zabawy rodzic może wprowadzić słownictwo języka angielskiego.
Środki dydaktyczne: obrazki przedstawiające różne sklepy: spożywczy, obuwniczy, księgarnię, sklep z zabawkami, nieprzezroczyste worki foliowe, przedmioty: but, książka, mleko w kartonie, samochodzik, owoce, ser, wędlina, chleb, 4 pocięte na kawałki obrazki: lalka, baton, pantofle, książki, obrazki przedstawiające: kalosze, klapki, auto, grę, mazaki, cukierki, cytrynę
Zagadki rozwijające zmysł dotyku W nieprzezroczystych workach foliowych Rodzic ukrywa różne przedmioty – but, książkę, mleko w kartonie, samochodzik. Zaprasza dziecko, by odgadło co się kryje w worku. Mówi dziecku, że może dotykać worków, potrząsać nimi. Prosi, by dziecko wymieniło nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt, i położyło produkt przy właściwej ilustracji. but – shoe, książka – book, mleko – milk, samochód – car
Zagadki rozwijające zmysł smaku Dziecko odgaduje nazwy rzeczy z zawiązanymi oczami są to nazwy produktów spożywczych, posługuje się zmysłem smaku – owoce, ser, szynka, chleb. Gdy mu się uda odgadnąć, co to jest, musi podać nazwę sklepu, w którym można kupić dany produkt. owoce – fruit, ser – cheese, szynka – ham, chleb – bread
Zagadki rozwijające słuch i koncentrację
Rodzic czyta dziecku zagadki Anny Urszuli Kamińskiej, dziecko je odgaduje i podaje nazwę sklepu, w którym można kupić ten przedmiot.
Malutki bobas lub dama mała.
Z plastiku, gumy i szmatek cała.
Największym skarbem jest małej Zosi,
choć tylko mruga i rzęsy unosi. (lalka – doll)
Każdy mały budowniczy
układanie ich wciąż ćwiczy.
Złoży z nich dom oraz wieżę.
Jak inżynier, mówię szczerze! (klocki – toy blocks)
Jest okrągła – taka kula
Po boisku często hula
Mknie do kosza tak łagodnie
Jak szalona gra w dwa ognie! (piłka – ball)
Zagadki rozwijające zmysł wzroku Rodzic ma przygotowane 4 pocięte na kawałki obrazki: lalka, baton, pantofle, książki. Prosi, aby dziecko złożyło obrazek w całość i powiedziało, z jakiego sklepu pochodzą te przedmioty.
Zagadki rozwijające słuch fonemowy Rodzic rozkłada na dywanie obrazki przedstawiające: kalosze, klapki, auto, grę, mazaki, cukierki, cytrynę. Rodzic wypowiada pierwszą sylabę wyrazu, dziecko wskazuje obrazek przedmiotu, którego nazwa zaczyna się daną sylabą, wyklaskuje nazwę przedmiotu, dobiera obrazki do właściwego sklepu.
- Praca w Karta Pracy – liczenie wyrazów w zdaniu, głosek w wyrazach. Omówienie sytuacji przedstawionych na obrazkach. Środki dydaktyczne: Karta Pracy, kredki
- „Na półkach w sklepie” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka: kartkę A4 z narysowanymi 3 półkami, gazetki reklamowe różnych sklepów, nożyczki, klej. Dziecko wycina z gazetek po 5 przedmiotów rożnego rodzaju, np. zabawek, artykułów spożywczych, i przyklejają je tak, aby na każdej półce były produkty z innego sklepu. Na koniec dziecko wspólnie z rodzicem przygotowuje wystawę pracy.
Środki dydaktyczne: kartka A4 z narysowanymi 3 półkami, gazetki reklamowe różnych sklepów, nożyczki, klej
Kącik Dobrego Startu pod redakcją naukową prof. Marty Bogdanowicz. Część B „Szukamy elips” – ćwiczenia ruchowo – słuchowo – wzrokowe. Rodzic pokazuje KDS – wzór 16 i pyta: Co widzisz na obrazku? Co tobie przypomina wzór? Ile elementów jest we wzorze? Prowokuje słowny opis wzoru: Jaki kształt mają elementy tego wzoru? To są elipsy. Czy widzisz taki kształt w naszym domu lub na ubraniu? Gdzie ukryły się elipsy? Co jeszcze może mieć taki kształt? Środki dydaktyczne: KDS – wzór 16
Środa 14.04.2021 r. Temat: Eko kulturalni to my
Cele Dziecko:
- kształtuje szeroko rozumianą kulturę, w tym kulturę osobistą
- rozwija słownik czynny
- nabywa umiejętności używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym,
- Kształtuje postawy proekologicznej
- poznaje pojęcia: ekologia, ekokultura
- wyraża radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych
- poznaje zasady dbania o przyrodę
- poznaje liczbę 9 w aspektach kardynalnym i porządkowym
- rozwija pamięć słuchową
- „Wałki” – ćwiczenia mięśni grzbietu – przetoczenie się z leżenia tyłem do leżenia przodem. Dziecko leży na brzuchu, opierają brodę na dłoniach, w dłoniach trzymają szarfę. Lekko unosi tułowie i powoli prostuje ramiona i wyciągają się w górę.
„Kulawy lisek” – czworakowanie. Dziecko składa szarfę i wkładają ją pod kolano. Przemieszcza się na rękach i podskakują na jednej nodze. Na sygnał podnosi szarfę do góry – zmienia nogę.
- „Co to znaczy być ekokulturalnym?” – burza mózgów. Wszystkie odpowiedzi są dobre. Rodzic może je zapisywać.
- „Mali strażnicy przyrody” – słuchanie wiersza.
Mali strażnicy przyrody
autor nieznany
Dziś ekologia modne słowo,
Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.
Jej strażnikami się ogłaszamy,
od dziś przyrodzie my pomagamy!
Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,
Musisz takiemu uwagę zwrócić.
Nie można przecież bezkarnie śmiecić,
To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.
Nie wolno łamać gałęzi drzew,
Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.
A kiedy bocian wróci z podróży
Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.
Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,
Po co jej dzieci mają się smucić.
Niech barwny motyl siada na kwiatach,
Żyje tak krótko, niech wolny lata.
A zimą nakarm głodne ptaki,
Sikorki, wróble, wrony, szpaki.
Powieś na drzewie karmnik mały,
będą ci wiosną za to śpiewały.
Choć ekolodzy jeszcze z nas mali
Uczyć będziemy tego wandali.
Matka natura nam wynagrodzi,
Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie
Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania, np.: Cały tydzień rozmawialiśmy o kulturze, a dziś porozmawiamy o ekologii! Czy po wysłuchaniu wiersza wiecie, co to znaczy być ekokulturalnym? Co to jest ekologia? O jakich zachowaniach ekokuluturalnych była mowa w wierszu? Jak wy dbacie o przyrodę?
- „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno – porządkowa. Dziecko maszerują, podskakuje bądź biega po pokoju w zależności od rytmu podawanego przez rodzica. Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę koloru, np. zielony. Dziecko musi odszukać w pokoju rzecz w podanym kolorze i jej dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy. Jeżeli rodzic poda nazwę innego koloru, może być to np. kolor czarny, wówczas dziecko staje prosto w bezruchu.
„Proste sposoby dbania o przyrodę” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje ilustracje pokazujące proekologiczne zachowania. Wspólnie z dzieckiem omawia sytuacje na obrazkach i razem przygotowują listę zasad, które pomagają dbać o przyrodę, np. oszczędzamy wodę,
oszczędzamy energię elektryczną, segregujemy śmieci, używamy torebek wielokrotnego użytku, kupujemy produkty zapakowane w papier lub w szkło, kiedy możemy, wybieramy jadę rowerem lub komunikacją miejską, a nie samochodem itp. Rodzic wypisuje wszystkie hasła na dużym kartonie – będą pomocne podczas wystawy pracy dziecka. Środki dydaktyczne: duży karton, flamastry
- „Liczymy korki” – zabawa matematyczna. Rodzic przygotowuje 9 pudełek różnej wielkości i bardzo dużo korków od butelek. Dziecko układa pudełka od najmniejszego do największego. Rodzic wrzuca do pierwszego pudełka z lewej strony 1 korek, następnie prosi, aby do następnego pudełka dziecko wrzuciło o jeden korek więcej. Tak samo robi z kolejnymi pudełkami. Na koniec dziecko liczy korki w każdym pudełku i dobiera kartonik z odpowiednią liczbą. Przy ostatnim pudełku rodzic demonstruje liczbę 9. Później można pobawić się w zadania: np. Ile jest korków razem w pudełku 1 i 4? itd. ale tak, żeby suma korków nie przekroczyła 9. Środki dydaktyczne: 9 pudełek różnej wielkości, korki od butelek, kartoniki z liczbami 1–9
- „Które z kolei?” – zabawa porządkowa. Rodzic ma przygotowane kontury 9 drzew (najlepiej takich, które dzieci znają i których nazwy umieją podać). Przyczepia je na tablicy w szeregu. Pod każdym drzewem przyczepia liczbę. Zadaje dziecku pytania: Który z kolei jest klon? Która z kolei jest sosna? Itp. Rodzic może utrudnić zabawę – przyczepić same liczby, do których dziecko przyczepi drzewa zgodnie z opisem rodzica. Środki dydaktyczne: kontury 9 drzew, kartoniki z liczbami 1–9
- „Liczymy drzewa” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje liczmany – dla dziecka po 9 sztuk. Dziecko operuje, manipuluje liczmanami i rozwiązuje zadania. Podpisuje rozwiązanie za pomocą cyfr lub narysowanych elementów. Środki dydaktyczne: po 9 liczmanów dla dziecka
Ala posadziła 4 małe klony, przeszedł Jaś i też posadził 5 klonów. Ile drzew posadziły razem dzieci?
W parku rosną 4 wierzby, dzieci z przedszkola posadziły jeszcze 3 wierzby. Ile wierzb rośnie w parku?
W parku rosło 9 drzew iglastych. W czasie burzy złamało się 1 drzewo iglaste. Ile drzew iglastych rośnie teraz w parku?
- „Liczymy w parach” – zabawa matematyczna. Dziecko dobiera się w parę z rodzicem. Mają dyspozycji komplet 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 9. Dziecko próbuje ułożyć zadanie do wykonania przez rodzica. Rodzic wykonuje je za pomocą liczmanów.
Środki dydaktyczne: 10 liczmanów, kartki z liczbami od 1 do 9
- „Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Rodzic włącza dowolną muzykę, dziecko porusza się w jej rytmie po pokoju. Podczas przerwy w muzyce słucha, ile razy rodzic uderzy w bębenek, i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np. skłony, przysiady, pajacyki, podskoki itd. Środki dydaktyczne: bębenek
- Praca w KP4.10 – wprowadzenie liczby 9 w aspektach kardynalnym i porządkowym.
Środki dydaktyczne: Karta Pracy 4.10
„Zaproszenia na wystawę” – praca plastyczna. Dziecko wspólnie z rodzice wykonują z surowców wtórnych plakat zapraszający na wystawę pt. „Ekokulturalni to my! ”. Środki dydaktyczne: surowce wtórne, arkusz papieru, flamastry
Czwartek 15.04.2021 r. Temat: Ekologia zawsze w modzie
Cele Dziecko:
- kształtuje właściwą postawę ciała
- rozwija wiele grup mięśniowych
- rozwija pamięć słuchową
- kształtuje szeroko rozumianą kulturę, w tym kulturę osobistą
- rozwija słownik czynny
- uczy się używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym
- wyraża radość z uczestnictwa w zabawach ruchowych, plastycznych i muzycznych
- poznaje zasady dbania o przyrodę,
- klasyfikuje, segregowanie odpadów zgodnie z zasadami
- „Dobre przykłady” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prosi dziecko o podanie przykładów dobrego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach (w poszczególnych dniach w tygodniu podaje jedno, dwa miejsca, np. poczekalnia u lekarza, w kolejce w sklepie, na placu zabaw, w komunikacji miejskiej). Za każdą dobrą odpowiedź dziecko dostaje punkt. Na koniec tygodnia dziecko zostaje królem dobrych manier.
- „Grzeczne słówka” – śpiewanie piosenki. Dziecko razem z rodzicem recytują słowa zwrotek i refrenu piosenki, wyklaskują i rytmicznie wymawiają słowa pierwszej i kolejnych zwrotek i refrenu. Samodzielnie śpiewają piosenkę.
„Grzeczne słowka”
sł. Agnieszka Galica, muz. Danuta i Karol Jagiełłowie
Już od taty i od mamy,
te trzy słowa dobrze znamy,
które bardzo ważne są dla wszystkich z nas.
Te magiczne słowa trzy,
pewnie znasz je także ty,
używajcie ich na co dzień, proszę was.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję,
to zwykle w życiu skutkuje,
niech dobre więc wychowanie,
na zawsze z tobą zostanie. (bis)
Ludzie dobrze wychowani,
tak mówiła nasza pani,
i to prawda, sprawdziliśmy, wierzcie mi,
te trzy słowa dobrze znają
i ich ciągle używają,
więc nie zapominaj o nich także ty.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Przestaliśmy już być mali,
więc będziemy nauczali,
jak używać tych magicznych, pięknych słów.
Aby świat był dużo lepszy,
ludzie stali się grzeczniejsi,
by obyczaj ten zagościł u nas znów.
Ref.: Przepraszam, proszę, dziękuję…
Środki dydaktyczne: • CD2.21
- „Siała baba mak” – nauka tańca. Dziecko realizuje rytm piosenki, klaszcząc, tupiąc, wybijając go na woreczkach dwiema złączonymi rękami, ręką wiodącą, ręką drugą i znowu ręką wiodącą. Dokonuje analizy słuchowej zdań piosenki – dzieli je na wyrazy i stuka dłonią o podłogę tyle razy, ile jest wyrazów w danym zdaniu. Następnie dokonują analizy i syntezy słuchowej wybranych wyrazów – wyklaskują i liczą sylaby. Środki dydaktyczne: CD2.23, woreczki z grochem
Siała baba mak
sł. i muz. tradycyjne
Siała baba mak.
Nie wiedziała jak.
A dziad wiedział,
nie powiedział.
A to było tak!
- „Ekologiczne instrumenty” – praca techniczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka: plastikowe
pudełeczko po serku, kilka gumek recepturek, taśmę klejącą i nożyczki. Dziecko naciąga gumki na pudełeczko, przyklejają je z boku taśmą, aby się nie przesuwały. Gumki po naciągnięciu wydają odgłosy jak instrumenty strunowe. Środki dydaktyczne: plastikowe pudełko po serku, gumki recepturki, taśma klejąca, nożyczki
„Ekologiczny koncert” – zabawy z wykorzystaniem wykonanych instrumentów. Rodzic wciela się w rolę dyrygenta, dziecko realizuje rytm podany przez rodzica.
„Segregujemy śmieci” – zabawa dydaktyczna. Rodzic wykorzystuje planszę demonstracyjną prezentującą właściwą segregację śmieci. Prosi, aby dziecko przyjrzało się uważnie. Rodzic zadaje pytania: Dlaczego kontenery na obrazku mają różne kolory? Co to znaczy segregacja? Dlaczego należy segregować śmieci? Co można zrobić np. ze zbieranej makulatury? Czy wy też segregujecie śmieci? Środki dydaktyczne: plansza demonstracyjna pokazującą właściwą segregację śmieci, np. „Dbamy o czystość miasta”
- Praca w KP4.11 – klasyfikowanie, segregowanie odpadów komunalnych zgodnie z zasadami, przeliczanie.
Środki dydaktyczne: KP4.11, kredki
6.„Coś z niczego” – praca plastyczno-techniczna. Rodzic gromadzi różne opakowania z surowców wtórnych, np.: pudełka, butelki PET, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, stare CD, oraz materiały plastyczne. Dziecko wybiera spośród dostępnych materiałów te, z których przygotuje ekostworki – skleja je, wycina, ozdabia kolorowym papierem, flamastrami lub farbami. Na koniec dziecko nadaje swojemu ekostworki imię.
Środki dydaktyczne: opakowania z surowców wtórnych np.: pudełka, butelki PET, rolki po papierze toaletowym, nakrętki, stare CD oraz materiały plastyczne
Piątek 16.04.2021 r. Temat: Przedszkolna wystawa
Cele Dziecko:
- kształtuje szeroko rozumianą kulturę, w tym kulturę osobistą
- rozwija słownik czynny
- uczy się używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym
- wyraża radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych
- uwrażliwia się na piękno
- wykonuje zadań zgodnie z instrukcją
- „Dobre przykłady” – zabawa dydaktyczna. Rodzic prosi dziecko o podanie przykładów dobrego zachowania w różnych miejscach i sytuacjach (w poszczególnych dniach w tygodniu podaje jedno, dwa miejsca, np. poczekalnia u lekarza, w kolejce w sklepie, na placu zabaw, w komunikacji miejskiej). Za każdą dobrą odpowiedź dziecko dostaje punkt. Na koniec tygodnia dziecko zostaje królem dobrych manier.
- „Planujemy wystawę” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przypomina o zasadach kultury osobistej, o których dziecko opowiadało przez ostatnie dni, przypomina, że jeżeli się zaprasza gości to trzeba wszystko zaplanować i wspólnie z nimi cieszyć się ze spotkania. Zaproszeniem na spotkanie jest plakat wykonany przez dziecko podczas zajęć w środę. Podczas spotkania dziecko ma prezentować innym członkom rodziny zasady sformułowane podczas środowych zajęć „Proste sposoby dbania o przyrodę”, a także stworki z surowców wtórnych wykonane podczas zajęć w czwartek. Dziecko może zaśpiewać przed wszystkimi domownikami – piosenkę „Grzeczne słówka”. Wspólnie z rodzicem dziecko zastanawia się nad sposobem przygotowania owocowego poczęstunku dla rodziny.
Środki dydaktyczne: plakat-zaproszenie, lista ustalonych zasad, stworki z surowców wtórnych przygotowane podczas zajęć w tym tygodniu, CD2.21
- „Ustawiamy prace” – praktyczne działanie. Dziecko w wyznaczonym miejscu ustawiają swoje prace – ekostworki. Ustawia plakat z wypisanymi zasadami zachowania.
Środki dydaktyczne: lista ustalonych zasad, stworki z surowców wtórnych przygotowane podczas zajęć w tym tygodniu
- „Dekoracje sali” – praca techniczna. Rodzic gromadzi dla dziecka kilka miękkich gazet, sznurek i nożyczki. Dziecko przewiązuje gazetę po środku sznurkiem i nacina ją z jednej i z drugiej strony. Tak powstaną pompony, którymi można udekorować pokój.
Środki dydaktyczne: kilka miękkich gazet, sznurek i nożyczki.
- Praca w Zeszyt Grafometryczny – ćwiczenia grafomotoryczne. Kolorowanie gąsienic, rysowanie po śladzie szlaczków cyfropodobnych.
Środki dydaktyczne: Zeszyt grafomotoryczny, kredki
6.„Owocowe i warzywne szaszłyki” – zajęcia kulinarne. Rodzic przygotowuje owoce i warzywa,
bezpieczny nóż, wykałaczki, talerze i miski. Dziecko wykonuje prace według instrukcji rodzica: myje i obiera owoce i warzywa, kroi je na plasterki i nadziewa na wykałaczki i układa na talerzu lub wbija w inny owoc, np. melon. Przed zajęciami rodzic przypomina o konieczności umycia rąk i zakazie ich oblizywania.
Środki dydaktyczne: owoce i warzywa, bezpieczne noże, wykałaczki, talerze, miski