Piątek 16.04.2021.
TEMAT: . MEDAL ZA DOBRE MANIERY
Cele:
Dziecko :
- aktywnie uczestniczy w zajęciach
- uważnie słucha wiersza
- odpowiada na pytania
- zapamiętuje wygląd kluczy
- rytmicznie maszeruje
- wykonuje jeden z umówionych wcześniej gestów
- zna dobre zasady
- przykleja, rysuje, wykonuje medal
- sprząta po skończonej pracy plastycznej
- zgodnie współpracuje z rodzicem
- czerpie radość z samodzielnie wykonanego zadania
- „Z wielką radością” – zabawa na miły poranek. Rodzic razem z dzieckiem śpiewa piosenkę na melodię – „ Pingwin”.
Z wielką radością (dziecko rozkłada szeroko ręce na boki w geście powitania)
Z pięknym uśmiechem ( rysuje na twarzy wielki uśmiech)
witamy (imię dziecka) cię, cię ,cię
Raz rączką prawą, raz rączką lewą.
Do przodu, do tyłu
i raz, dwa, trzy
- „Leśny BON TON” – słuchanie wiersza A. Frączek, rozmowa na temat właściwego zachowania w lesie.
Leśny BON TON (fragment)
Kulturalne zachowanie
to rzecz ważna niesłychanie.
I nie tylko na przyjęciach
u hrabiego czy wręcz księcia
lub na imieninach cioci.
W lesie też nie wolno psocić! (…)
Aby lasu nie rozgniewać,
nie należy się naśmiewać
z piegowatych muchomorów
ani z innych leśnych stworów
warto cenić ich urodę
i podziwiać leśną modę!
Bowiem gdy się przyjdzie w gości,
nigdy dosyć uprzejmości.
A las też jest czyimś domem.
Więc zachowuj się z fasonem!
Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O czym jest wiersz? Gdzie trzeba się kulturalnie zachowywać? Dlaczego trzeba się kulturalnie zachowywać w lesie? Czyim domem jest las?
- „Magiczne słowa” – zabawa ruchowa.
Rodzic pokazuje dziecku trzy klucze wycięte z papieru: pierwszy klucz czerwony – oznacza słowo „przepraszam”, drugi klucz – niebieski – oznacza „dziękuję”, trzeci klucz – zielony – oznacza słowo „proszę”. Dziecko zapamiętuje wygląd kluczy. Następnie rodzic włącza dowolną muzykę, dziecko rytmicznie maszeruje. Gdy muzyka cichnie, rodzic pokazuje dowolny klucz, a dziecko wykonuje jeden z umówionych wcześniej gestów: na widok klucza czerwonego dziecko przeprasza, przytula się do rodzica i mówi przepraszam cię itd.
( środki dydaktyczne – papierowe klucze: czerwony, niebieski, zielony, nagranie dowolnej melodii lub piosenki )
- „Czy znasz dobre maniery?” – quiz dydaktyczny, podsumowanie zdobytych wiadomości.
Rodzic zadaje dziecku pytania: Jakiego słowa używamy, gdy komuś za coś jesteśmy wdzięczni? Jakiego słowa używamy, gdy kogoś skrzywdzimy? Jakiego słowa używamy, gdy komuś coś podajemy? Czy wolno w lesie krzyczeć? Czy wolno rozmawiać w teatrze? Czy wolno bekać przy stole? Czy wolno łamać gałęzie, przepychać się w kolejce, np. do toalety, śmiecić w lesie, szeleścić papierkami w kinie itp. Na koniec zabawy R. gratuluje dziecku tak wspaniałej znajomości dobrych zasad i proponuje zrobienie medalu.
- „Medal za dobre maniery” – praca plastyczno-techniczna.
Dziecko dostaje od R. papierowy talerz i żółte, papierowe koło (mniejsze od talerzyka). Dziecko przykleja koło na talerzyk. Na żółtym tle rysuje kredką pastelową lub mazakiem oczy i uśmiech. Na białym brzegu talerzyka nakleja ziarna kawy, makaron, małe pompony. Na dole talerzyka przykleja kilka krótkich pasków kolorowej bibuły. Po skończeniu medalu R. robi dziurkę w talerzyku, a dziecko przewleka wąską wstążkę.
( środki dydaktyczne: mały papierowy talerz, żółte papierowe koło, kredki pastelowe lub mazaki, paski kolorowej bibuły, ziarna kawy, makaron, pompony, dziurkacz, wstążka)