Krąg tematyczny: Wiosna tuż-tuż
Wtorek 6.04.2021 r. Wiosna na wsi
Cele:
Dziecko:
- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych;
- współpracuje z osobą dorosłą;
- rozpoznaje różnice między krajobrazem wiejskim a miejskim;
- słucha uważnie wiersza, odpowiada na pytania dotyczące jego treści;
- wyjaśnia pojęcie „wieś”;
- naśladuje głosy wymienianych w zabawie zwierząt;
- naśladuje ruchem sposób poruszania się wybranych zwierząt;
- uczestniczy w zabawie ruchowej.
- Propozycja gimnastyki z rodzicami
https://www.youtube.com/watch?v=FacAJxiIzh4
- „Wieś czy miasto?” – rozmowa kierowana przy ilustracjach.
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiające krajobrazy: wiejski i miejski. Dziecko opisuje obrazki i wskazuje najistotniejsze różnice między nimi.
Środki dydaktyczne: ilustracje wsi i miasta.
- „Co słychać na wsi” – słuchanie wiersza W. Chotomskiej i rozmowa na temat zwierząt. Rodzic czyta dziecku wiersz, a następnie zadaje pytania.
Co słychać na wsi Wanda Chotomska
Co słychać? – Zależy – gdzie.
Na łące słychać: – Kle-Kle!
Na stawie: – Kwa-kwa!
Na polu: – Kraaa!
Przed kurnikiem: – Kukuryku!
– Ko-ko-ko-ko-ko! – w kurniku.
Koło budy słychać: – Hau!
A na progu: – Miau…
A co słychać w domu,
nie powiem nikomu!
Pytania do wysłuchanego utworu:
O czym jest ten wiersz? Co słychać na łące? Co słychać nad stawem? Jakie zwierzę słychać w kurniku, a jakie obok budy? Jakie zwierzę siedzi na progu?
- „Rozmowa zwierząt” – zabawa ortofoniczna na podstawie wiersza.
Przed proponowaną zabawą dziecko i rodzic rysują sylwety zwierząt lub kolorują kolorowanki przedstawiające wronę, kurę, kaczkę, psa, kota, bociana.
Rodzic opowiada, a dziecko włącza się w określonych miejscach do narracji, naśladując głosy zwierząt i pokazując odpowiednią postać.
Spotkał kot psa na podwórku i się przywitali (emblematy psa i kota, dziecko naśladuje odgłosy tych zwierząt). Pies chciał sprawdzić – co w kurniku, więc się pożegnali (pies – szczekanie: hau, hau, kot – miauczenie: miau, miau). Pies poczłapał do kurnika, z kurą chciał ustalić liczbę jajek do złożenia, więc porozmawiali (kura: ko, ko, ko, pies: hau, hau). Później pies na pole pognał, z wroną się pokłócił (pies: hau, hau, wrona: kra, kra), i tak głośno rozmawiali, że kot się obudził (kot: miau, miau). Teraz cała trójka kracze, miauczy, szczeka, że aż kaczka oburzona ze stawu ucieka (pies: hau, hau, wrona: kra kra, kot: miau, miau, kaczka: kwa, kwa). Kaczka – kwacze, piesek – szczeka, wrona – kracze oburzona, kotek miauczy, a z daleka głos boćka dobiega – kle, kle, kle (dołącza klekoczący bocian).
Środki dydaktyczne: kolorowanki: wrona, kura, kaczka, pies, kot, bocian.
- „Na wsi” – zabawa ruchowo – naśladowcza.
Rodzic wciela się w rolę gospodyni (ma na sobie fartuszek lub chustę zawiązaną w pasie) przechadza się po swoim podwórku – pokoju. Co pewien czas gospodyni woła określone zwierzęta do siebie, mówiąc: Kurko, chodź, to cię nakarmię, Piesku…, Kotku …. itp. Przywołane zwierzę – dziecko podchodzi do gospodyni, naśladując ruchem i głosem w odpowiedni sposób. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
Na zakończenie wspólnych zabaw usiądźcie naprzeciwko siebie (rodzic i dziecko), niech każde z was uśmiechnie się do siebie/przytuli i powie co najbardziej podobało się we wspólnie spędzonym czasie.
Propozycje aktywności związanych z tematyką tygodnia:
- oglądanie książek o zwierzętach w gospodarstwie wiejskim, rozmowa na temat ich zwyczajów, pożywienia itp.,
- zabawy ortofoniczne, naśladowanie głosów zwierząt wiejskich;
- czytanie książek – opowiadań i wierszy z wiązanych z wiejskim podwórkiem.