Zajęcia zdalne Środa 14.04.2021

Środa  14.04.2021.

TEMAT:    Klub przyjaciół przyrody

Cele:

Dziecko :

  • aktywnie uczestniczy w zajęciach
  • śpiewa na melodię „ Pingwin”
  • opisuje ilustracje, wymieniając ich elementy
  • rozumie słowo – przyroda
  • uważnie słucha wiersza
  • odpowiada na pytania
  • podaje nazwę tworzywa z jakiego jest zrobiony i umieszcza go w odpowiednim „koszu”
  • reaguje na sygnał słowny
  • potrafi wybrać jedno z trzech kolorów kół zgodnie z rodzajem śmiecia
  • przenosi za pomocą słomki karteczki do pojemników w odpowiednich kolorach
  1. „Z wielką radością” – zabawa na miły poranek. Rodzic razem z dzieckiem śpiewa piosenkę na melodię – „ Pingwin”.

Z wielką radością (dziecko rozkłada szeroko ręce na boki w geście powitania)

Z pięknym uśmiechem ( rysuje na twarzy wielki uśmiech)

witamy (imię dziecka) cię, cię ,cię

Raz rączką prawą, raz rączką lewą.

Do przodu, do tyłu

i raz, dwa, trzy

  1. „Co to jest przyroda?” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem ilustracji.

Rodzic pokazuje dziecku dowolne ilustracje przedstawiające krajobraz niezmieniony przez człowieka, np. góry, las, jeziora w różnych porach roku (na ilustracjach powinny być też zwierzęta). Dziecko  opisuje ilustracje, wymieniając ich elementy. Po omówieniu obrazków R.  mówi, że to wszystko, co opisywało, nazywamy przyrodą. Jeżeli R. dysponuje czasem, może przygotować plakat, w którego centralnym miejscu jest wpisane w sercu słowo przyroda – obok niego rodzic  rysuje wszystkie elementy przyrody wymieniane przez dziecko (góry, drzewa, kwiaty, zwierzęta, woda, kamienie itp.).

( środki dydaktyczne :  ilustracje różnych naturalnych krajobrazów, plakat z napisanym w sercu wyrazem przyroda, mazaki)

  1. „Pojemniki” – słuchanie wiersza A. Frączek, rozmowa na temat segregacji śmieci.

 

Pojemniki  

Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!

Słyszysz?  W zielonym chyba coś brzęczy…

Co to takiego? Szklane butelki,

stłuczony spodek i słoik wielki.

Żołty pojemnik skrzypi i trzeszczy,

aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…

Co się ukryło w tym pojemniku?

Tubki i kubki, tuzin guzików,

Stary  abażur… wszystko z plastiku!

Trzeci pojemnik szumi,  szeleści…

Muszę  zobaczyć, co w nim się  mieści…

Karton po butach, notesik w kwiatki

i zabazgrany blok bez  okładki,

sterta czasopism, stosik  folderów,

bilet do kina… wszystko z papieru!

Trzy pojemniki w kolorach tęczy –

Każdy  coś trzeszczy, szumi lub  brzęczy…

O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,

Może  coś uda mi się  podsłuchać…

Brzy … Trzrzrz…  Szyyy

Już  wiem! Rozumiem! Mówią:

„N I E Ł A D N I E

Wyrzucać  śmieci tak jak popadnie!

Trzeba je najpierw  posegregować.

Wtedy nam będą lepiej smakować.”

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O czym opowiada autorka wiersza? Co to są śmieci? Jakiego koloru są pojemniki wymienione w wierszu? Co wrzucamy do żółtego pojemnika? Co wrzucamy do zielonego pojemnika? Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika? Co trzeba robić ze śmieciami, zanim się je wyrzuci?

  1. „Segregujemy odpady”-  zabawy ruchowe z elementem matematycznym

„Hop, do kosza!” – Na  podłodze R.  układa koła  hula –  hop lub kartki w trzech kolorach  (niebieskie, żółte, zielone). Dziecko losuje po jednym „śmieciu ” i porusza się po pokoju w dowolnych kierunkach. Na  hasło R. .: Hop do kosza! dziecko szybko wbiega do jednego z trzech kolorów kół leżących na podłodze – zgodnie z rodzajem „śmiecia ”, np. do żołtego – plastiki. W trakcie zabawy dziecko wymienia się „śmieciami”.

( środki dydaktyczne:  hula –  hoop   lub kartki  w kolorach niebieskim, żółtym i zielonym, po jednym „śmieciu”   do każdego „kosza ”, przedmioty, np. rolka po papierze toaletowym, plastikowa butelka, papierowy talerzyk, szklana butelka, słoik…)

„W takim samym kolorze” – R. układa na podłodze  trzy kolory kartek , które są pojemnikami na odpady – żółty, zielony lub niebieski. W takim samym kolorze układa  trzy tasiemki na stole. Zadaniem dziecka jest posegregować śmieci.  Dziecko  segregując „śmieci” do odpowiednich pojemników na odpady – zakłada na siebie odpowiedni kolor tasiemki, a następnie wybiera odpad, który zaniesie do takiego pojemnika jaki ma kolor tasiemki. Za każdym razem dziecko zmienia swój kolor tasiemki mówiąc R. dlaczego?

( środki dydaktyczne: kartki i tasiemki w kolorach pojemników do segregacji odpadów, „śmieci” , przedmioty, np. rolka po papierze toaletowym, plastikowa butelka, papierowy talerzyk, szklana butelka, słoik…)

„Do właściwego kosza!” – R.  układa z kolorowych tasiemek  na podłodze duże koła – pojemniki. Dziecko spaceruje po pokoju  przy dźwiękach dowolnej spokojnej melodii. Gdy muzyka cichnie, R.  podaje nazwę jednej z trzech grup odpadów, np. plastik – dziecko musi  wtedy dotknąć lub wejść do koła  w kolorze żółtym.

( środki dydaktyczne: tasiemki  w kolorach niebieskim, żółtym i zielonym)

  1. „Pozbieram śmieci” – rozwijanie mowy i wymowy.

Rodzic przygotowuje dla dziecka karteczki w kolorach zielonym, niebieskim i żółtym oraz trzy kubeczki w takich samych kolorach jak kartki. Dziecko za pomocą słomki ma przenieść wszystkie karteczki do pojemników w odpowiednich kolorach.

(środki dydaktyczne:  karteczki  w kolorach zielonym, niebieskim, żółtym, trzy kubeczki w kolorach zielonym, niebieskim, żółtym, słomka).

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.