zajęcia zdalne poniedziałek 12.04.2021

                                       TEMAT KOMPLEKSOWY: CZYSTA PLANETA

Aktywności na poniedziałek 12.04.2021

Temat: Skąd się biorą śmieci?

Cele:

Dziecko:

  • czerpie radość z zabawy
  • podejmuje próbę segregowania i klasyfikowania odpadów
  • kształtuje postawy proekologiczne
  • recytuje i inscenizuje powitankę
  • uważnie słucha i wypowiada się na  temat  wiersza
  • buduje wypowiedzi poprawne gramatycznie
  • uczestniczy w zabawach ruchowych

Przebieg:

.„Powitanka-rymowanka” Beaty Gawrońskiej.

 Podaj mi rękę, podaj mi drugą.  ( Dziecko i rodzic w parach podają sobie ręce)

 W kółku obróćmy się .   ( Obracają się)

Skoczmy wysoko, ( Jeden raz podskakują na obu nogach, trzymając się za ręce)

 Klaśnijmy w dłonie, tak przywitajmy się.  (Wyprostowane dłonie trzymają na wysokości twarzy i delikatnie uderzają nimi o dłonie rodzica stojącego naprzeciwko w rytmie wypowiadanych słów).

1.„Pojemniki” – słuchanie wiersza A. Frączek ,,Pojemniki”, rozmowa w oparciu o wiersz.

Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!

Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…

Co to takiego? Szklane butelki,

stłuczony spodek i słoik wielki.

Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,

aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…

Co się ukryło w tym pojemniku?

Tubki i kubki, tuzin guzików,

stary abażur… wszystko z plastiku!

Trzeci pojemnik szumi, szeleści…

Muszę zobaczyć, co się w nim mieści…

Karton po butach, notesik w kwiatki,

i zabazgrany blok bez okładki,

sterta czasopism, stosik folderów,

bilet do kina… wszystko z papieru!

Trzy pojemniki w kolorach tęczy –

każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…

O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,

może coś uda mi się podsłuchać…

Brzy… Trzrzrz… Szyyy…

Już wiem! Rozumiem! Mówią:

„N I E Ł A D N I E”

wyrzucać śmieci tak jak popadnie!

Trzeba je najpierw posegregować.

Wtedy nam będą lepiej smakować.”

Źródło: A. Frączek, „Dobre obyczaje czyli z przyrodą za pan brat”, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2009, s. 42

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu; próba odpowiedzi na pytanie: po co segregujemy śmieci?

2. Zabawa dydaktyczna,, Segregowanie śmieci”.

Rodzic rozkłada na podłodze śmieci- pudełka, puszki, gazety, butelki, papierki po cukierkach, …. i prosi dziecko o pomoc w ich posegregowaniu do odpowiednich worków lub pudełek oznaczonych kolorowymi kwadratami.

Ustawiamy na podłodze przed dzieckiem pojemniki (worki) oznaczone kolorem niebieskim- papier, żółtym- metal i plastik, zielonym- szkło, czarnym- odpady mieszane.. Dziecko przenosi zgromadzone w  „śmieci” do odpowiednich pudełek.

3. Zabawa ruchowa z elementem celowania ,, Rzut do kosza”.

Dziecko zgniata gazetę w kulkę. Podrzuca ją do góry i stara się złapać. Następnie Rodzic stawia na środku kosz( miskę, pudełko). Zadaniem dziecka jest rzucić/trafić swoją kulą do kosza. Dziecko wykonuje kilka rzutów ręką lewą i kilka ręką prawą. Zabawę powtarzamy kilka razy.

4.,, Papierowy świat” – zabawy twórcze z wykorzystaniem kartek lub gazet.

Rodzic pyta dziecko, co można zrobić ze zużytej kartki (np. kiedy nie udał się rysunek), żeby jej nie wyrzucać. Możemy ją zmienić w coś ciekawego, np. rolują gazetę, tworzą lunetę i oglądają przez nią świat; dmuchają na gazetę trzymaną w jednej dłoni; zgniatają ją w kulę i podrzucają do góry; rozwijają gazetę i ją prostują; kładą na podłodze i przeskakują przez nią obunóż; szeleszczą nią; uderzają w gazetę rytmicznie jednym palcem; składają gazetę w  harmonijkę, wachlarz, rożek na drobne przedmioty itp. Po wykonaniu zabawek dzieci bawią się nimi według własnego pomysłu.

Dla chętnych dzieci nauka krótkiego wierszyka B. Szelągowskiej ,, Kosz na śmieci”

Kosz się zawsze bardzo smuci,

Gdy ktoś papier obok rzuci.

Pamiętają wszystkie dzieci,

By do kosza wrzucać śmieci!

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.