Aktywności na wtorek 13.04.2021
Temat : Czysta woda
Cele:
Dziecko:
- bierze udział w zabawach ruchowych, reaguje na sygnały słowne
- śpiewa refren piosenki
- interesuje się przyrodą i jej ochroną
- bierze udział w zabawach badawczych
- próbuje wyciągać wnioski z eksperymentu
- podejmuje próby wypowiadania się na temat przyczyn zanieczyszczenia wody
,,Powitanka” – na dobry nastrój, witamy się z domownikami rymowanką:
Raz, dwa, trzy, jestem ja, jesteś ty,
cztery, pięć, sześć podaj rękę, powiedz: Cześć”.
1.Ćwiczenia oddechowe,, Rybki w wodzie”.
Rodzic przygotowuje słoik z wodą, słomki, małe kawałki papieru w kształcie rybek. Dzieci za pomocą słomek umieszczają papierowe rybki w wodzie (w słoiku z wodą).
2.,,Czysta i brudna woda” – zabawa badawcza z wykorzystaniem wody.
Rodzic stawia na stole przezroczysty pojemnik z czystą wodą. Rozmawia z dzieckiem na temat koloru wody i jej czystości. Dziecko wlewa do wody substancje (płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieską farbę). Obserwuje, co dzieje się pod wpływem substancji i stara się wyciągnąć wnioski, jak zmienia się woda. Następnie Rodzic wkłada do tego pojemnika z brudną wodą seler. Dziecko przez cały dzień obserwuje, co się stanie z rośliną pod wpływem działania substancji, które wlało do wody.
Podsumowanie eksperymentu. Rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem na temat tego, co się stanie, gdy rośliny napiją się brudnej wody w rzece. Nawet bardzo mała ilość, wylanych substancji i wyrzuconych śmieci sprawia, że cała woda jest zanieczyszczona
Pomoce- przezroczysty pojemnik z czystą wodą, płyn do mycia naczyń, barwnik spożywczy, niebieska farba, seler.
3.Słuchanie piosenki ,, Piosenka ekologiczna”, wspólne śpiewanie refrenu.
Link do piosenki: https://chomikuj.pl/stanislaw.popczyk/Dla+Dzieci/Piosenki+ekologiczne/18+Piosenka+ekologiczna,2381542369.mp3(audio)
- Dymią kominy wielkich fabryk,
płynie brudna woda do rzek.
Chcemy oddychać powietrzem czystym,
czystą wodę mieć.
Ref.: Czysta woda zdrowia doda
– to każde dziecko wie.
Czysta woda zdrowia doda
– tobie, tobie i mnie.
- Smog już pokrywa niebo całe
szarym dymem i szarą mgłą.
W rzekach jest coraz mniej rybek.
Kto to widział, kto?
Ref.: Czysta woda…
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Co robią kominy wielkich fabryk?
– Dlaczego do rzek płynie brudna woda?
− Dlaczego w rzece jest coraz mniej rybek?
− Dlaczego tak ważne jest, żeby woda wokół nas była czysta?
− Czy melodia tej piosenki zachęca do maszerowania czy do spania?
Zastanówcie się wspólnie, do czego potrzebna jest woda ludziom, zwierzętom i roślinom.
– ludziom do picia, gotowania, prania, sprzątania, mycia zębów, gaszenia pożaru itp.
– zwierzętom do picia, kąpieli, pływania, chłodzenia się
– roślinom do wzrostu, kwitnienia, dawania owoców
Nauka refrenu piosenki połączona z ilustracją ruchową. Podczas śpiewania refrenu i słów: to każde dziecko wie – dziecko rozkłada ręce, podczas słów: tobie, tobie i mnie – wskazuje palcem na Rodzica, a także na siebie.
4 .Zabawa ruchowa z wykorzystaniem rymowanki M.Bogdanowicz ,,Wieloryb i rybki”
“Raz rybki w morzu brały ślub,
I tak chlupały chlup, chlup, chlup!
A wtem wieloryb wielki wpadł
I całe towarzystwo zjadł!”
Dziecko jest rybką a Rodzic wielorybem – chodzą i recytują rymowankę. Na słowa ,, I całe towarzystwo zjadł!” – dziecko szybko kuca , a Rodzic próbuje złapać dziecko. Złapane dziecko zostaje wielorybem a Rodzic rybką. Zabawę powtarzamy od początku.